HOE IK LIEDJES SCHRIJF

moon

De vorige weken heeft dit me veel beziggehouden. Misschien te vaak. Misschien had ik soms wat betere dingen te doen. Maar het is iets waar ik echt van geniet. Het maakt me rustig. Ik ben nu met vijf verschillende liedjes bezig, hahah. Ik vind het gewoon fijn.

Hoe ik het doe? Eigenlijk maak ik eerst dingen mee. Ik ben vaak boos om dingen, of dingen raken mij heel erg. Dan schrijf ik precies op wat ik voel en welke woorden ik mooi vind, die in het liedje moeten komen. Dit maakt me rustig en geeft me gewoon duidelijkheid, omdat ik mijn gedachten dan een beetje op een rijtje heb. Je kunt ook gewoon naar buiten gaan, dingen zien die indruk op je maken en daar vanuit handelen. Ik denk dat als je echt leeft, je sowieso wat dingen meemaakt. Bij mij heb ik het geluk – of ongeluk, dat ik zo ontiegelijk veel nadenk. Hierdoor kom ik op hele diepe gedachtes, die ik dan weer lekker kan opschrijven. Verder helpt het heel erg als je een instrument bespeelt. Ik zit heel vaak met mijn gitaar wat akkoorden achter elkaar te spelen, waarna ik erachter kom dat de volgorde lekker klinkt en dan komt er heel vaak vanzelf een tekst op. Eigenlijk verschilt de volgorde van het maken van liedjes vaak bij mij. Doe het trouwens wel wanneer je er zin in hebt, en niet omdat het moet ofzo, dan komt er niks op papier. Geloof me. Verder heb ik sinds kort ook een notitieboek, waar ik al mijn inspiratie in op schrijf. Ik heb deze bijna altijd bij me, zodat ik, wanneer ik ineens een geniaal idee heb, het gelijk op kan schrijven. Ik schrijf trouwens al mijn gedachten in dat boekje. Dat is zo fijn.

DSCN4086

Dit is eigenlijk hoe ik het doe. Iedereen heeft natuurlijk een andere manier. Ik merk wel dat het nu heel goed lukt, en soms ook veel slechter. Het ligt eraan hoe je je voelt. Ik ben wel zo’n persoon die zich altijd het extreme voelt. Of ik ben heel erg blij, of ik voel me zwaar klote. Er is geen tussenweg. Ik ben nu weer bezig met een nieuw liedje, en ik wil jullie nog even bedanken voor al die positieve reacties. Ik vind het superleuk om te doen!

Love, Christa

Leave a Reply

