WAT IK VAN DE HELE ZWARTEPIETENBULLSHIT VIND

 

Hallo lieve mensen,

De laatste tijd is er een hevige discussie aan de gang over zwarte pieten, en of dat racistisch is of niet. De zwarte pieten van Sinterklaas zouden namelijk verwijzen naar de tijd van de slavernij en veel mensen worden hierdoor gekwetst.

Ten eerste, is het vroeger nooit in mij opgekomen dat een zwarte piet een slaaf was. Als kind denk je daar niet echt over na. Nu dat hele gedoe is, valt het mij wel steeds meer op. Als ik het sinterklaasjournaal bijvoorbeeld nu kijk, begin ik het ook eigenlijk wel een beetje apart te vinden dat alle pieten zwart zijn en Sinterklaas als enige wit. Ook slapen alle pieten allemaal bij elkaar op zolder en heeft Sinterklaas een enorme kamer voor zich alleen, maar misschien is dat wel omdat hij oud is. Zwarte pieten vond ik altijd superleuk. Ze zijn altijd zo vrolijk, blij en ze konden allemaal coole dingen. De reden waarom ze zwart zijn, omdat ze uit de schoorsteen komen natuurlijk! – aldus Christa op 6 jarige leeftijd. Aan de andere kant snap ik het dat mensen zich gekwetst voelen, het is ook raar dat alle pieten zwart zijn, al het werk doen en Sinterklaas helemaal wit is en er een beetje boven staat. Als je naar dit feest zou kijken als buitenstaander, snap ik ook dat je raar opkijkt. Het ziet er ook raar uit. Allemaal donkere mensen rondom een wit persoon, die op een hoge troon zit.

Eerst was ik er ook tegen, dat hele afschaffen van zwarte piet. Onze zwarte piet. Het is gewoon een stukje van je jeugd, waar je helemaal niemand mee discrimineren en het ook nooit zo hebt bedoelt. Maar nu ik erover nadenk, vind ik dat als er mensen in Nederland, Nederlanders, met toevallig een andere huidskleur, zich gediscrimineerd voelen door die zwarte piet, daar wat aan gedaan moet worden. Persoonlijk vind ik het al helemaal achterlijk als mensen zeggen: “Ga toch lekker terug naar je eigen land!” Doe normaal! Deze mensen kunnen er al generaties wonen. Het zijn gewoon Nederlanders. De mensheid kan zo verschrikkelijk racistisch zijn. Omdat iemand niet blond is en blauwe ogen heeft, is het niet gelijk een allochtoon. Dat is bullshit. We moeten hier allemaal met een fijn gevoel kunnen wonen. En niet alleen maar de zogenaamde ‘echte’ Nederlanders. Dus nu komen er ook witte pieten, een prima oplossing. De Opa-piet zei in het sinterklaasjournaal Β dat het niet uitmaakt welke kleur de pieten hebben, als ze maar door de schoorsteen passen. Een geweldige uitspraak. Wel vraag ik me af hoe bekende mensen nu de pieten gaan spelen. Dat wordt grappig. We moeten gewoon allemaal wat flexibeler zijn. Want bedenk je, jij zou ook in die situatie kunnen zitten en het is niet leuk om zo behandeld te worden. Het sinterklaasfeest gaat echt niet weg, daar is het veel te leuk voor. Misschien wordt het op een iets andere manier gevierd, maar het gaat toch om het saamhorigheidsgevoel van Nederlanders en gezellig bij elkaar zijn, daar gaat de kleur van een fucking piet echt niks aan veranderen.

http://www.npo.nl/het-sinterklaasjournaal/13-11-2014/VPWON_1221918

 

Ten slotte wil ik even zeggen dat dit feest voor kinderen is bedoeld. Het sinterklaasjournaal heeft als doelgroep kinderen en sinterklaas is het leukst op de leeftijd van 0 tot 8 jaar. Die kinderen vinden het niet erg als de piet een andere kleur heeft, die denken er niet eens over na. Als het op een logische manier gebracht wordt, snappen zij het. Zij genieten op dezelfde manier van het feest als alle vorige jaren, en alle jaren die nog komen gaan. Dus mensen, wees niet zo conservatief en wees gewoon lief. Zet je schoen en poenpoenpoen. Ik ben een rijmwonder.

Leave a Reply

