5 MANIEREN OM MOTIVATIE TE KRIJGEN//Christa’s peptalk

motivation

Dit is voor mij een best wel gigantisch probleem. Ik heb het gewoon niet echt. Nou, ik heb de motivatie wel, alleen ik begin nooit met wat ik moet doen. Ik heb wel betere dingen te doen. Maar als je die dingen niet doet, denk aan school, komt het nooit af en stapelt het zich op. Ik heb na de herfstvakantie toetsweek en begin nu toch wel echt een beetje mentale moed te verzamelen om dit toch te overleven en er aan te beginnen. Alleen ik heb motivatie nodig. Dus het leek me leuk om dat een beetje met jullie te delen en lees anders de plaatjes tussendoor ook even, deze helpen voor mij ook heel goed. Maar eerst mijn tips:

1. Denk aan je doelen

Motivatie heb je nodig om dingen te kunnen waarmaken. Doelen dus. Denk aan hoe graag je ze wil bereiken. Zelf maak ik voor de toetsweek altijd een lijstje van welke cijfers ik wil halen, dan besef ik dat niet kan halen zonder er iets voor te doen, en begin ik met leren. Ik wil dat gewoon heel graag halen.

motivation1

2. Denk aan de consequenties

Even een ander voorbeeld. Stel je houdt heel erg van chocola (kuch herkenbaar) en je eet het altijd, denk dan aan de consequenties. Ik denk meestal aan het worst case scenario, dan zie ik mezelf bijvoorbeeld als een hele dikke, buitengesloten, dakloze, lelijke, drugsverslaafde zwerfster, en dat allemaal door die chocola. Zoiets kun je ook denken bij bijvoorbeeld leren. Je moet alleen niet doorslaan. Want als je dit bij elk stukje chocola denkt, is dat niet zo goed. Hier heb ik ook wel een beetje een handje van haha. Eigenlijk moet je dit alleen denken, wanneer je echt slecht bezig bent, meestal heb je dit zelf wel door.

3. YOU can do it

Het is niet makkelijk om nog motivatie te hebben, als het heel vaak is misgegaan. Maar je moet altijd weten dat JIJ de enige bent die je uit deze situatie kan halen. Niemand anders vind de doelen zo belangrijk als jij ze vindt. Dus wanneer het misgaat, val dan niet terug in je oude patroon, maar probeer het nog een keer en nog een keer en nog een keer en nog een keer en uiteindelijk zal het je lukken. Van fouten kun je namelijk leren en onthoud ook altijd dat je (bijna) alles kan, als je er maar vol voor gaat. I believe in you.

motivation2

4. No excuses

Dit is heel erg herkenbaar. Maar wanneer ik wil leren, is er meestal iets wat heel erg onbelangrijk is, ik kom er bijvoorbeeld achter dat ik een tekening nog niet af heb ofzoiets. Doordat ik dat leuker vind, ga ik het beschouwen als ‘belangrijker’, wat het dus niet is, en ga ik dat doen in plaats van iets wat Γ©cht belangrijk is. Dus wat je moet doen is die stomme beweringen over bullshit dingen, die helemaal niet belangrijker zijn, even uit je hoofd zetten. Je weet namelijk best wat belangrijker is en dan moet je het gewoon doen. Ook al doe je het maar even, je voelt je daarna toch beter. Meestal is het vooral het gevoel van geen zin hebben, want wanneer je het daadwerkelijk aan het doen bent, valt het soms toch nog wel mee hoe erg het is.

5. Zorg voor peptalks

Je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Vraag gewoon, als je geen motivatie hebt, een peptalk van je moeder, vader of een vriend(in) en besef dat je iets moet gaan doen. Zij kunnen je helpen en m0tiveren, wanneer jij er gewoon geen zin meer in hebt.

motivation4

Ohmygod, ik voel me zo ontzettend ziek. Ik lig nu met mijn onesie in mijn bed, en ben van plan zo even orange is the new black te gaan kijken. Over motivatie gesproken. Morgen d-toets Duits, maar ik heb er echt geen energie meer voor. Misschien probeer ik straks om iets te doen, maar er is een verschil tussen motivatie en energie. Motivatie heb ik wel, energie niet, dus het gaat even niet lukken. Jammer dan. Ik ben gewoon kapot moe. Straks eindelijk vakantie. Lekker leren, wat een feest.

Love, Christa

 

3 thoughts on “5 MANIEREN OM MOTIVATIE TE KRIJGEN//Christa’s peptalk”

Leave a Reply

