HOE WORDT MIJN BLOG FABULOUS // 7 TIPS

DSCN1768

 

Dag lieve mensen,

Vandaag ga ik met jullie over bloggen en blogs en alles wat daarbij hoort praten. Haast iedereen heeft wel een blog en er komen er steeds meer bij. Dus hoe blijft jóuw blog dan leuk en val je niet weg tussen al die twintig duizend andere bloggers. Ik bedoel, ik doe eigenlijk mode, maar er zijn nog een miljoen anderen die dat ook doen. Dus dan is het lastig om niet weg te vallen. Eigenlijk doe ik ook een triljoen andere dingen, ben ik achter gekomen. De laatste tijd ben ik ook een beetje over mijn blog aan het nadenken en achter wat dingen gekomen, die ik misschien moet gaan veranderen of toe moet passen. En ik dacht dat ik vast niet de enige ben die het handig vindt om wat tips te horen van iemand. Dus nu ben ik die iemand.

1. Wees Origineel

I know, het is bijna onmogelijk om nu nog origineel te blijven. Door social media worden alle ideeën gewoon op internet gegooid en ja, dan kan het voorkomen dat je toevallig hetzelfde idee hebt, zonder dat je het hebt afgepakt ofzo. Maar het lijkt dan alsof je dat wel hebt gedaan. Ik denk dat bij blogs de outfits wel redelijk origineel zijn, aangezien iedereen andere kleding aanheeft. Maar als iedereen nou over dezelfde lippenstift gaat schrijven, vindt niemand er eigenlijk wat aan. Mensen vinden dingen leuk als ze nieuw of onbekend zijn. Best logisch, het is namelijk saai om iets te lezen wat je allang hebt gelezen.

2. Vindt de lezer het leuk?

Wanneer ik mijn posts maak, denk ik er ook over na of degene die dit gaat lezen, dit wel leuk vindt. Je lezers zijn namelijk belangrijk, zij zijn degene waarvoor je de artikelen maakt. Anders had je wel gewoon een dagboek bijgehouden, toch? Het is belangrijk om te weten wát je lezer wilt lezen. Als je bijvoorbeeld een blog hebt over mode, en je schrijft een artikel over een of andere game, dan is dat natuurlijk niet interessant voor je lezers, hoe goed dat artikel ook is. Lezers willen ook dingen ontdekken, zoals ik net al zei. Gisteren hoorde ik twee mensen praten in de trein, ze hadden het erover dat ze het veel leuker als een krant schrijft over een of ander onbekend bandje dan over Katy Perry, bijvoorbeeld. In dit geval ben jij de krant en moet je zorgen dat je over zo’n onbekend bandje schrijft. Figuurlijk dan.

20130714 Zomervakantie Côte d'Azur (634)

3. De Layout

Deze vind ik heel erg belangrijk. Hoe goed je artikelen ook zijn, ik klik gelijk weg als het er niet mooi uitziet. Misschien is dat gewoon instinct. Over het algemeen kiezen mensen ook eerder voor iemand die er heel verzorgd en goed uitziet in plaats van een heel onverzorgd en rommelig persoon. Terwijl, als je ze beter leert kennen, de tweede persoon misschien wel veel leuker is. Dat weet je van tevoren niet. Daarom is de layout belangrijk. Als alles er goed uitziet en overzichtelijk is, is het fijner voor de lezer om te lezen. Ook is het naar mijn mening belangrijk om niet superveel kleuren te gebruiken, dan wordt het te druk. En het is fijn als je een groot lettertype voor de titel gebruikt.

4. Wees leuk

Hiermee bedoel ik dat je niet ál te veel moet gaan zeuren over je miezerige leventje. Haha dat klinkt lullig lol. Nee, het boeit gewoon niemand dat je vriendje je negeert. Het is wel leuk om het persoonlijk te maken, maar dan wel op een goede manier. Probeer de lezer een beetje een beeld van je leven te laten zien en vertel soms wat over jezelf, mensen vinden het fijn om te weten dat er echt een persoon achter de site zit, en geen robot.

5. Stay in touch

Wanneer je reacties hebt op je post, vind ik het wel zo respectvol om even te reageren, en nog beter; even een reactie achter te laten op zijn of haar blog. Diegene heeft namelijk de moeite gedaan om een reactie te zetten op jouw blog, dus dat is dan wel zo netjes. Ook is het belangrijk om bereikbaar te zijn via social media, zodat mensen makkelijk vragen zouden kunnen stellen of opmerkingen achter kunnen laten.

6. Gebruik veel plaatjes

Volgens mij was het zelfs wetenschappelijk bewezen dat plaatjes je helpen om informatie op te nemen. Zelf vind ik het gewoon mooier staan en veel fijner om te lezen. Zo is het een beetje onderverdeeld en overzichtelijker. Ook geeft het een extra toevoeging op je artikels. Plaatjes maken mensen blij.

7. Let op je spelling/taalgebruik

Het komt veel professioneler over als je je spelling gewoon op orde hebt. Dit vind ik zelf soms nog best wel moeilijk, maar het ziet er gewoon beter uit. Haha, ik zit zo vaak met een werkwoord en dan denk ik altijd aan het woord ‘lopen’. Eigenlijk bij elke zin wel. Lol. Verder vind ik het ook belangrijk om niet veel scheldwoorden te gebruiken. Dus geen teringhonden of tyfuskatten.

20130714 Zomervakantie Côte d'Azur (144)

Leuk dat ik deze geweldige vakantie foto’s erbij zet haha. Dit was het wel zo’n beetje voor vandaag. Ik denk dat ik er wel meer kan verzinnen, misschien. Maar ik heb een beetje haast. Thaibox wacht. Het fijne is wel, dat ik het nu voor mezelf ook duidelijk heb, hoe ik posts moet gaan maken. Trouwens, gisteren ben ik naar Amsterdam geweest en ik heb zooooveeeeel leuke dingen gekocht, dus die ga ik denk ik in een shoplog laten zien. Ze zijn zo leuk. Ik hou van Amsterdam. Verder heeft Ella Eyre een nieuw liedje en vind ik “I’m not the only one” van Sam Smith mooi. Verder ga ik nu dus, stay coooool.

Love, Christa

 

 

2 thoughts on “HOE WORDT MIJN BLOG FABULOUS // 7 TIPS”

Leave a Reply

