WAAROM DEZE WERELD GEK WORDT.

Dit is een beetje een andere post dan normaal. Ik weet ook niet helemaal wat ik nu wil zeggen, maar de dingen die ik ga zeggen zijn niet allemaal bij mij gebeurd, dus maak je geen zorgen.

 

Ik wilde vandaag namelijk bloggen over waarom deze wereld gek wordt. Ik heb het hier over dat (vooral de vrouwelijke kant) zoveel willen afvallen en geobsedeerd zijn met hun gewicht. We snappen natuurlijk allemaal wel dat we niet aan obesitas moeten gaan lijden, maar als je honger hebt, moet je gewoon eten. Het begint allemaal met ons ideaalbeeld, dat onderhand belachelijk is geworden. Een thigh gap is het nieuwe doel en het is natuurlijk ook práchtig als je al onze botten lekker goed kunt zien. Ook is het nieuwe plus size model gewoon even dun als de gemiddelde mens.

Het begint allemaal met een doel: afvallen. Zeker in deze wereld is dat erg verleidelijk, vanwege alle modellen en omdat het gewoon een ‘trend’ is. Je typt een paar woorden in in Weheartit en je vindt een overvloed aan inspiratie. Maar pas op, je kunt hieraan onder door gaan. Maar we beginnen dus met dat doel. Eerst denken we dat we nadat er 5 kilo af zijn, we gelukkig zijn met ons lichaam. Want dan zit je op een gewicht nét boven ondergewicht, dan zul je je vast wel mooi voelen. ALLEMAAL BULLSHIT. Natuurlijk voel je je gelukkiger als je super mega dik was, en dan bedoel ik overgewicht. Je leven wordt een stuk makkelijker en je wordt serieuzer genomen. Maar als je al gewoon dun bent/op normaal gewicht zit en denkt dat je je hier beter door gaat voelen, gaat dit niet helpen. Het zit namelijk in je hoofd. Je zult erachter komen dat wanneer je die 5 kilo bent verloren, je niet gelukkiger zult zijn. Neem eerst jezelf serieus als mens. Hou van jezelf, denk aan je sterke punten. Als je denkt dat mensen je serieuzer gaan nemen wanneer je dunner bent, gaat dat niet gebeuren. Waarschijnlijk vinden veel mensen het nogal vreemd dat je zo geobsedeerd bent met je gewicht. Nogmaals, wanneer je honger hebt moet je gewoon eten. Het is tevens gewoon normaal om 3 maaltijden per dag te eten en wat tussendoortjes, dan wel gezond als het zo moet. Maar wanneer er 5 kilo af zijn, en je weer merkt dat het je niet helpt, dat je jezelf niet mooi gaat vinden, wanneer je toch zo mooi bent, besef je dat je meer zult moeten afvallen om mooi te worden. Ach, het maakt toch niet uit als we net iets onder het gezonde gewicht zitten!? Natuurlijk wel. Een bepaald gewicht zal ook geen doel moeten zijn als je al een gezond gewicht hebt. Je zou gewoon gezond moeten leven, veel sporten en je zult merken dat je lichaam fit wordt. Want dat is toch veel mooier!? Op deze leeftijd wordt dat doel trouwens een obsessie. De stereotypes zijn onbereikbaar. Dus we worden alleen maar ongelukkiger. En wanneer we ons steeds ongelukkiger zullen voelen, gaan we denken dat we maar wat maaltijden kunnen skippen. Eigenlijk voelt het wel goed. We voelen ons sterk als we een hele dag zonder eten kunnen leven, nog een stap dichterbij ons onbereikbare doel . Dit is natuurlijk hartstikke fout. En ik zal je nog een paar dingen zeggen: De meeste modellen zijn gefotoshopt, degene die je wel in het echt zien en mega dun zijn, hebben óf een hele snelle stofwisseling óf een eetstoornis. Aan het eerste kun je niks veranderen en het tweede wil je niet, geloof me.

take care

Voor mij is het droomlichaam dat van Beyoncé. Gewoon goed gevormd maar niet dik en niet dun. De meeste jongens houden trouwens niet van dat bottige, dus voor hun hoef je het ook niet te doen. De meesten vallen gewoon op een leuke uitstraling. En die komt van binnen, uit je hoofd. Niet uit je lichaam. Je krijgt ook niet meer respect ofzo, als je fucking dun bent, tenminste van mij niet. Ik vind het eerlijk gezegd gewoon gestoord om er zo geobsedeerd door te zijn. En niet zeggen dat ik het niet snap, want dat doe ik wel. Alleen het is gewoon dom. Stiekem weet je dit zelf ook wel, maar de drang om af te vallen is groter. Nogmaals, het is zinloos. Er komt steeds een nieuw doel en uiteindelijk is er geen doel meer, dan ben je namelijk dood.Het is trouwens wel apart dat je op die oude griekse en romeinse tekeningen Venus ziet, de mooiste godin. En zij is helemaal niet super dun. Dit is dus mooi. Waarom zijn we dan zo geobsedeerd met dat dunne? ugh, ik weet het niet.

Het gaat erom gelukkig te zijn. Dat is natuurlijk heel erg moeilijk, maar wanneer ben je gelukkig. Stel wat haalbare doelen voor je op (die niks met eten te maken hebben), denk aan reizen of nieuwe dingen proberen ofzo. Hierdoor kun je gelukkiger worden, want van leuke dingen wordt je blij. Eet gezond en regelmatig, sport veel en accepteer jezelf. Dit is erg belangrijk. Jezelf accepteren. Eerst moet jij van jezelf gaan houden, voordat anderen dat doen, nogmaals, de uitstraling. En als je het dan even niet meer weet, vraag je aan een vriendin wat jouw sterke punten zijn. Je hebt er minstens 10. De meeste mensen houden namelijk gewoon van je, ook al heb je geen thigh gap, of zit er een heel klein beetje vet op je lichaam. Curvy is sexy. Het belangrijkste is gewoon dat je je niet veel zorgen maakt. Geniet. Leef. Je bent nu jong, je zit op goed gewicht, dus maak je dan ook geen zorgen. En houdt van jezelf. Nobody’s perfect. Misschien denk jij dat sommige mensen zich 100% blij voelen met zichzelf, geloof me niemand heeft dat. Je ziet altijd je slechte punten, maar zorg alsjeblieft dat je ook de goede ziet, en je je wat minder zorgen maakt om die slechte. Iedereen is onzeker, maar afvallen is daar echt geen oplossing voor. Lach gewoon, het maakt je gelukkig. Eet gewoon ijsjes, koekjes en andere lekkere dingen, zolang je er maar niet in verdrinkt. And be happy.

Holy shit. Het is iets langer geworden dan verwacht, maar dit is gewoon wat ik wilde zeggen. Ik wil dat jullie gelukkig zijn en gezond leven. Eet alsjeblieft gewoon wanneer je honger hebt, en laat dat stemmetje in je hoofd niet winnen, het is nergens goed voor.

Love, Christa

12 thoughts on “WAAROM DEZE WERELD GEK WORDT.”

  1. Je hebt helemaal gelijk. Waarom is deze wereld zo geobsedeerd van het dun zijn? Ik geef die reclames en programma’s die beweren dat ze precies kunnen vertellen hoe het perfecte lichaam eruit ziet de schuld. En van dat kleding ook steeds kleiner is, oh man, ja! Ik was laatst bij de Zara, ik heb normaal altijd maatje 36. Ik paste een broek, en het was zo van ‘wow, dit gaat echt verreweg nooit niet passen’. Uiteindelijk paste maatje 38 ook niet eens. Huh? Is mijn maat dan veranderd? Nee, daar is niks aan veranderd. De kleding is gewoon kleiner. WAAROM. Daar raak ik zo gefrustreerd van. X

    1. Wow, je hebt ook helemaal gelijk. Dat is echt heel erg raar dat Zara dat doet. Belachelijk.
      Gelukkig denken we er hetzelfde over 🙂
      x

  2. Fijn dat je hier een lekker groot bericht over schrijft Christa, dit gaat volgens mij wel wat belletjes rinkelen bij de mensen die wat ontevreden zijn met hun lichaamsbreedte. Ik zelf ben heel dun, en vind het zelf echt verschrikkelijk, want hoeveel ik ook eet (oh en geloof me ik eet echt heeeeeel veeel !!) ,ik kom geen grammetje aan, echt verschrikkelijk. Ik heb weleens meegemaakt dat een vriendin heel ontevreden was met haar lichaam, ze was ook erg onzeker en werd boos op haarzelf omdat ze zichzelf zo lelijk en ”dik” vond. Elke keer dat we elkaar zagen zei ze dat ze mij wou zijn, en ik haar maar beweren dat dat echt niet leuk is (alhoewel ik mijn lichaamsbouw gewoon als ieder mens moet accepteren). Eerlijk? Ze is echt prachtig. Alles staat haar mooi, maar daar gaat het niet eens om. Ze is een superlieve meid die duidelijk teveel twijfelt, wat erg zonde en jammer is. Mensen moeten zichzelf echt accepteren als hoe God + le parent ze heeft geschonken. Je bent bovendien geboren als hoe je hoort te zijn, niet groter kleiner breder of wat dan ook. Wat ik nog het meest verschrikkelijke vind is dat mensen zowat niks gaan eten terwijl ze ten eerste geld hebben voor de gemiddelde basis voedingsmiddelen en ten tweede wordt er niet voor niets zoveel eten gemaakt, je land schenkt je genoeg voedsel , de supermarkten zitten bomvol met van alles en nog wat en jij laat het liggen terwijl al die arme organismen in arme landen smeken om voedsel, water enz. Verschrikkelijk echt waar, wees blij hoe je bent echt waar. Je bent altijd mooi, van binnen en van buiten dus twijfel niet aan jezelf. Zo, ik ben uitgetypt haha :). Echt heel goed van je Christa, dat je hier je mening over hebt ge-uit. Iedereen zal dit bericht echt moeten lezen!! Je hebt ongelooflijk goed geschreven en alles helder gemaakt. Top post, echt.

    Heeeeeeeeel veel kusjes, Mina ❤

    1. wauw, wat een super lange comment. Ik ben het helemaal met je eens. Super fijn dat jij ook hebt gezegd wat je ervan vindt, dankjewel!

      xoxoxoxoxooxoxoxoxoxoxoxoxo, Christa

Leave a Reply

